lördag, oktober 07, 2006

Grattis Svägerskan!

I dag är första dagen jag träffat min svägerska sen hennes födelsedag i Augusti och alltså hade jag gjort ett kort åt henne och slagit in ett paket och allt. :o)







Svägerskan som älskar svart och rosa fick ett par plusvärmare som jag virkat. Dom var SÅÅÅ rätt till henne, en lagom mix av tufft och ljuvt. Mamma tycker dom ser ut som Moulin Rouge-korsetter.

Dessutom har jag ju redan fått använding för en del av mina "hemliga vän"-presenter, både blommor och den rosa och den vita pennan bla. (Vingarna på trollsländan är målade med rosa- metallic.)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med din mor faktiskt. Men det var först när jag läste Moulin Rouge som jag insåg vad jag hade tyckt det såg ut som ;o)

Själv har jag lagt till vinrött på min(a) pulsvärmare (blev för tråkigt med bara grönt kände jag), men heller inte rört den på ett par dagar. Jag bara funderar på hur man gör sakerna randiga utan att kanterna ser för rackiga ut. Hittills har jag inte hittat tips nånstans på hur man gör. Är det meningen att kanten ska ha långa trådar längs med när man gör ränder? Eller ska man fästa garnet, och hur gör man det på bästa sätt??!! Skulle iofs kunna be svärmor eller svärmormor att visa, men de är inte här just nu... *lol*

Anonym sa...

COOLT!
Förstår att hon blev glad.v :)

Krimskrams sa...

Tess: Jag håller med henne jag också. LOL

Vi ska se om jag kan förklara hur jag gör mina kanter. Antag att jag virkat med svart och ska byta till rosa. Sista faska maskan med det svarta, när jag har två ögglor på nålen, då lägger jag den rosa tråden framför den svarta, sen hämtar jag upp det svarta garnet som vanligt för att avsluta fasta maskan genom att dra det genom dom två ögglorna på nålen.

Dessutom vänder jag alltid varv med att göra en luftmaska, i det här fallet göra jag luftmaskan med rosa garn och lägger först den svarta tråden bakom den rosa.

Det är lite svårt att förklara i ord men gör man det rätt får man en tvinnad kant där dom olika förgerna snort sig runt varandra och håller fast varandra.

Krimskrams sa...

Blingbling-maria: Tackar!!!

Anonym sa...

Om jag sitter med virkningen blir det nog lättare att förstå. Men om vi säger så här då. När jag började med det vinröda så blev det fler varv än jag tänk, så nu är det röda ca tre cm brett. Hur gör jag då för att snyggast ta grönt igen? Ska jag fästa garnet där det gröna slutar och börja om från början, eller ska jag bara ta upp tråden och fortsätta?

Mycket pyssel med det här. Jag har i alla fall beskrivning på hur jag gör "spetskanter" på dem efteråt.

Krimskrams sa...

Om du redan virkat 3 cm vinrött är det bättre att klippa av det gröna och börja om.

När jag ska virka längre stycken och vill ha den andra färgen med mig (eller jobbar med många färge) tvinnar jag den alltid genom att göra som jag beskrev ovan ändå. Fast då gör jag ju luftmaskan med den "gamla" färgen eftersom jag inte ska byta (men tvinnar in den färgen som bara ska fästas även vid luftmaskan).

Jag har testat två olika virkade uddar.

Tankevågor sa...

Åh vad fint och vilka vackra paket! Håller med din mamma. ;-)

Krimskrams sa...

Londongirl: Tackar!!! :o)