tisdag, september 12, 2006

Vik din egen fjäril!

Dags för den utlovade fjärilskursen. Först av allt behöver du två mallar. Mallarna jag har använt är 6 cm höga, den rombformade är 7,5 cm som bredast och den andra 7 cm. Men det går att göra fjärilarna i vilken storlek som helst, mallarna är ju enkla i formen och lätta att förstora och förminska.



Övre vingarna


Nedre vingarna, den runda delen ska vara uppåt

~~~¤*¤*¤~~~





Klipp ut 1 ex av varje vingdel i valfritt (inte allt för tjockt) papper. Själv har jag helt enkelt använt färgade post its i det här fallet.





Vik sedan båda två enligt dragspels/smällkaramell/kattleksaks-metoden. Jag tycker det blir snyggast med rätt smala veck.





Sen viker man dom båda vingdelarna på mitten. När det gäller den undre vingdelen (till vänster) ska den runda överdelen vara vikt utåt. Den övre vingdelen ser ju likadan ut både upptill och nedtill så där spelar det ju ingen roll hur man viker.





Sen knyter man bara om ett snöre på mitten ("topparna" på mittvecken ska ligga mot varandra, det framgår säkert både av bilden och av logiken. LOL) och sen är det bara att veckla ut vingarna.





Färdig!!! Det kan också vara läckert att använda silvertråd i stället för snöre. Dom små rosa rocaillerna jag visade tidigare blev söta antenner. Vill man kan man ju använda mönstrat papper också eller dekorera vingarna efter tycke och smak. Jag borde nog experimentera mer med det i framtiden... LOL

3 kommentarer:

Humlan sa...

Så Enkelt! ...när man vet hur man ska göra.:D Den med silvertråd och små antenner var jättesöt!
Tack för kursen, jag ska testa någon dag.

Krimskrams sa...

Dom ÄR verkligen superenkla.

Anonym sa...

hej, känner mig lite dum som frågar, men jag tycker dina fjärilar va jätte fina. skulle vilja be dig om en tjänst ang. dom, så du får gärna skriva ett mejl till mig på lill_blomma@hotmail.com så får jag fråga dig där :) tack på förhand.